Scapino Ballet Rotterdam − Origin

Het Speelhuis, Helmond, 14 mei 2024

Bij Scapino Ballet Rotterdam gaat een nieuwe wind waaien. Choreograaf en artistiek leider Ed Wubbe presenteert nog voordat hij afscheid neemt twee voor Scapino onbekende nieuwe choreografen die vanavond in het programma Origin beiden een ballet laten zien.
Als eerste zien we Kiss the darkness van Xingxing Gong uit China. Het bevat drukke moves die een mix zijn van Chinese bewegingstaal en moderne dans. Ze onderzoekt daarmee de kwetsbaarheid van het leven. Het levert soms paniekerig gezwaai met armen en benen op en druk gesol met dansers die op de schouders lijken te worden genomen. Terwijl ik hiernaar kijk, krijg ik de assocoatieve gedachte: het lijkt wel of ze allen besmet zijn met pfas; dit is de voorbode van wat ons te wachten staat!?
Na de pauze krijgen we Killing the butterfly van de Israëlische choreograaf Lior Tavon. Het wordt een voorstelling met moderne dans die plezier uitstraalt. Met precisie dansen dansers in duetten en groepsformaties hun energieke moves en werken zo naar een apotheose toe. Op de met spiegelend zwart vinyl bedekte dansvloer is in de linker achterhoek een zandbak gemaakt waarin met een andere energie gedanst wordt dan op de gladde vloer, het biedt mooie afwisseling. De spiegeling door die vloer voegt veel schoonheid toe, vooral bij de duetten.
Bij beide voorstellingen is de belichting van hoog niveau. Lichtontwerper Jasper Nijholt heeft goed door hoe je spanning en rust in scenes versterkt en hoe je focus stuurt.
Ik hoop nog vaak werken van deze choreografen te zien.
Frank van de Loo