Scherpdenkers
Vincent Bijlo en Berlage Saxophone Quartet
Licht, Lucht & Ruimte

Muziekgebouw Frits Philips, Eindhoven, 3 april 2024

Vincent Bijlo (1965) houdt vandaag een gloedvol betoog over zijn overgrootvader H.P. Berlage (1856-1934), architect van onder andere het Beursgebouw in Amsterdam, het Kunstmuseum Den Haag en Jachtslot St-Hubertus op de Hoge Veluwe. Zijn verhaal wordt door het Berlage Saxophone Quartet (BSQ) op toepasselijke wijze ondersteund met drie door altsaxofonist Peter Vigh bewerkte composities en een door hem nieuw gecomponeerd muziekstuk.
Samen met zijn oma, de jongste dochter van Berlage die hem ook vele verhalen vertelde over hem, liep Vincent door de Beurs van Berlage, zoals die inmiddels is gaan heten. De ruimtelijkheid en materialisatie ervan maakten grote indruk. In zijn verhaal maakt hij mooie bruggetjes naar de muziek. Dat zijn een selectie van 6 variaties uit de Goldbergvariaties van Johann Sebastian Bach (1685-1750), Pagodes, uit Estampes van Claude Debussy (1862-1918), daarna van Erwin Schulhoff (1894-1942) Fünf Stücke für Streichquartet, en als afsluiter de wereldpremière van Space Air Light Machine van Peter Vigh (1987). Het is een gloednieuwe compositie met een enorme ruimtelijkheid door contrasten en ritmevariaties, en die terecht een ovationeel applaus krijgt.
In zijn slotwoord vertelt Bijlo terloops dat hij veel informatie heeft kunnen halen uit het boek Heb ik dat gemaakt? van Bijlo's oom en Berlage's kleinzoon, Max van Rooy. Het krukje waarop hij tijdens de muziek zit is ontworpen door Berlage, het is niet stiekum gejat uit een museum, maar geleend van zijn tante.
Ik ben positief verrast door Vincent Bijlo. Hoe hij met een handzame braillelezer zo'n gloedvolle en plezierig te beluisteren lezing geeft. Het BSQ is daarbij, ook door zijn naam, voor hem de kers op de taart.
Frank van de Loo