Podium Klassiek Eindhoven − Kāna Trio

Domusdela kapel, Eindhoven, 18 september 2022

De aftrap voor het nieuwe concertseizoen van Podium Klassiek Eindhoven wordt in de kapel van Domusdela gedaan door het Kāna percussie Trio. Op hun drie gloednieuwe marimba's zijn ze in hun element: João Sequel en Hugo Pereira uit Portugal en Rens Rutten uit Nederland. Ze laten hun instrumenten fluisteren en knallen en alles ertussenin. Ze hebben elkaar ritmisch en muzikaal gevonden en vullen elkaar aan. Het weinige repertoir voor marimba-trio vullen ze aan met bewerkte composities van Johann Sebastian Bach (1685-1750), Franz Schubert (1797-1828) en Alexander Borodin (1833-1887) en van de nog levend componisten Philip Glass (1937), Steve Reich (1936) en François Tashdjian (1974). Daarin krijgen de marimba's steeds een passende taak in de partituur, soms door scheiding van de hoge en lage registers, soms door bij subtiele faseverschuivingen een instrumentwissel toe te passen, en soms op een weer andere manier, maar steeds gebeurt het respectvol en blijft de compositie intakt of wordt zelfs versterkt. Bij haar inleiding stelde Marjolein Sengers dat percussie-instrumenten misschien wel de moeilijkst te bespelen instrumenten waren. Aan het spel van de drie jonge Kāna Trio-musici is dat niet te merken. Ze spelen met een ogenschijnlijk gemak en houden elkaar al luisterend scherp in de gaten met als resultaat dat timing en ritme perfect samenvallen. Het marimba-repertoir wordt afgewisseld met stukken op andere instrumenten. De compositie Drama van Guo Wenjing (1956) op bekkens die ze gedrieën in een soort boedha-houding zittend op een kleedje en met bijbehorende oerkreten spelen, en Intensions: movement 2: Proposal van Eugene Novotney (1960) dat ze op tamboerijn staande tussen de marimba's spelen. Ook met deze instrumenten kloppen ritme en contrast.
Het Kāna Trio overtuigt en laat een diepe indruk achter. Een betere start van het culturele seizoen kan ik me niet voorstellen.
Frank van de Loo