Rembrandt Frerichs − Pianoconcerten No 1 & 2

TivoliVredenburg, Utrecht, 24 april 2022

De musici van het Koninklijk Concertgebouw Orkest (KCO) gaven Rembrandt Frerichs een compositieopdracht die resulteerde in twee pianoconcerten.
Samen met Dominic Seldis, Vinsent Planjer en het Alma Quartet speelt hij zijn gloednieuwe werken. Hij begint solo in het lage register op een met een kussen gedempte piano. Na een tijdje haken de andere musici een voor een in en ontspinnen zich thema's en muzieklijnen. Op een knappe manier bouwt hij zo het concert op. De kern ervan heeft hij vastgelegd, maar er is ruimte voor improvisatie. Rembrandt verklapt tussen de delen door dat er ook geen partituur op zijn piano ligt maar een soort van routekaart. Het gehele eerste concert is een wonderlijke mix van klassieke muziek met jazzy sferen en volksmuziek-achtige elementen, dat samen leidt tot een door mij gewaardeerd rijk pianoconcert. Het tweede pianoconcert kreeg als titel Eternal variating alternations mee. De vier delen geven steeds op een andere manier houvast hieraan. Ze zijn sterk ritmisch opgebouwd, elk deel met een andere structuur. Ze maken de titel volledig waar.
De musici spelen bij beide stukken met een messcherpe timing die past bij de jazzy onderlaag, het zet de muziek vast en laat die tegelijkertijd ademen. Van de meeste instrumenten weten we wat ze kunnen inbrengen bij een concert, toch is de whisper kit in handen van Vinsent Planjer hierop een uitzondering. De veelheid aan mogelijkheden die die heeft worden subliem ingevoegd en leveren zo een essentiële bijdrage.
Hulde aan Rembrandt Frerichs voor zijn composities, en voor zijn spel samen met Vinsent Planjer, Dominic Seldis en het Alma Quartet met Marc Daniel van Biemen, Benjamin Peled, Jeroen Woudstra en Clément Peigné, allen leden van het KCO.
Frank van de Loo

Luister hier naar deel 2 van Pianoconcert No 1, uitgevoerd bij Podium Witteman op 28 nov. 2021.