Podium Klassiek Eindhoven
Joachim Eijlander, cello & Heather Ware, dans

Kazerne, Eindhoven, 5 januari 2020

Bachs cellosuites zijn geschreven voor cello-solo. Je kunt daar eng mee omgaan, maar je kunt ook onderzoeken hoe het klinkt op een ander solo-instrument of wat er ontstaat bij een andere kunstvorm. Joachim Eijlander, die een grote liefde voor Bach heeft, zoekt die verrijking en staat open voor verrassingen. Met de Canadees-Nederlandse danser Heather Ware vindt hij een partner in crime. Heather gebruikt Bach als choreograaf voor haar eigen in beweging vertaalde klankemoties.
Met een verstilde strijkstokvoering en met verkleefde handen − als bij een siameese tweeling − ontstaan zachte klanken van een van Bachs cellosuites. Bijna onzichtbaar komen de handen los en langzaam groeit Heather uit tot een vrij mens en zet ze de emotie van de gespeelde muziek om in krachtige bewegingen. Cellist en danser vertolken dan samen, maar gaan na de inzet van een andere suite over in een soort battle waarbij ze elkaar uitdagen en om de beurt in actie komen. Het drama wordt nog vergroot als Joachim zijn cello neerlegt en dansbewegingen van Heather imiteert en dan plotseling roept: "Why Bach?". Door beiden wordt de muziek verder ontleedt en dan probeert Heather al flirtend Joachim af te leiden. De connectie die ze hebben spat er vanaf. Aan het eind trekt Joachim zich terug achter het publiek en bij de laatste klanken pakt Heather een appel en eet die zittend op Joachims stoel op. De kroos blijft achter als een stille getuige.
Twee in elkaar gevlochten Bach-emoties maken met deze kanjers de perfecte start van dit nieuwe kalenderjaar.
Frank van de Loo